za. okt 24th, 2020
hardlopen gezond

Hardlopen, ook jij kunt het!

Een betere bloedsomlop, betere stofwisseling, minder lichaamsvet en een sterker hart. Dit zijn maar een paar puntjes van de lange lijst met goede effecten die hardlopen op je lichaam heeft. Iedereen wil graag een goede gezondheid. En iedereen wil zich graag goed voelen. Maar het is niet makkelijk om een nieuwe routine te krijgen en een conditie op te bouwen. Hoe begin je? En hoe hou je het vol?

Gewoon beginnen

Er zijn wel honderd excuses om niet te beginnen met hardlopen. Misschien heb je niet de meest professionele hardloopkleding. Misschien is het weer niet zo lekker of heb je gewoon geen zin vandaag. Maar dit zijn allemaal excuses, geen geldige redenen. Om te beginnen met hardlopen hoef je echt geen professionele outfit te hebben. Een simpele sportbroek, ookal zit die niet zo strak, kan prima. Je hoeft geen dure aankopen te doen om je waterflesje, telefoon of sleutel in te doen. Je kunt op het begin echt wel zonder. Die sleutel stop je gewoon in je sok of bh, en rennen maar! Met de tijd, als je eenmaal een goed loopritme hebt, kun je als je dat wilt mooie spullen kopen. Maar laat niet toe dat je gebrek aan hardloopspullen je tegenhoudt om te beginnen.

Hardloop app

Sommige mensen kunnen goed hardlopen van nature, anderen simpelweg niet. Maar dat betekent niet dat je het niet kunt leren. Met een eenvoudige hardloop app kun je een trainingsniveau selecteren wat bij jou past. Ga niet direct de longen uit je lijf rennen maar kies een langzaam drafje. Zo hou je het beter vol. Op die manier voel je je fijn energiek aan het einde van je training.

Volhouden

Kies een vast tijdstip waarop je wil hardlopen, het liefst twee of drie keer per week. Reserveer dat moment en laat niet toe dat daar iets tussen komt. Op die manier bouw je systematisch aan je conditie en zul je al gauw resultaten zien.

Geef een reactie