zo. mrt 29th, 2020

Tips voor een betere nachtrust

Tips voor een betere nachtrust

Ongeveer 2 op de 3 Nederlanders wil beter slapen, maar doet er weinig aan om het daadwerkelijk te verbeteren. Volgens het CBS heeft een kwart van de Nederlanders boven de 25 jaar slaapproblemen. Een slechte nachtrust kan onder meer leiden tot diabetes, obesitas en depressie. In dit artikel lees je tips voor een betere nachtrust.

De 6 tips

#1 Regelmaat

Door regelmatige slaap- en wektijden aan te houden, stel je je biologische klok af. Deze klok geeft een seintje aan je hersenen wanneer het bedtijd is en het moment is om moe te worden.

#2 Sporten

Sporten draagt bij aan een betere nachtrust. Let er wel op dat je 3 uur voor het slapengaan niet sport. Doe je dit wel, krijgen je hersenen een actieve impuls en wordt in slaap vallen lastiger.

#3 Geen alcohol en koffie

Drink 4 uur voor het slapengaan geen koffie of alcohol. In koffie zit cafeïne, waar je een gewekt gevoel van krijgt en alcohol zorgt voor onrustige hersenen.

#4 Blauw licht

Mobiele apparaten en tv-schermen bevatten blauw licht. Van dit type licht worden je hersenen actief en ervaar je een onrustig gevoel. Leg je schermen een uur voor het slapengaan aan de kant en gebruik die tijd om een boek te lezen of te mediteren.

#5 Voldoende daglicht

Daglicht corrigeert je biologische klok. Je hersenen hebben op een dag een bepaalde aantal lux. nodig. Neem de fiets naar je werk of offer een deel van je pauze op om een eindje te lopen. Dit zorgt voor een betere nachtrust.

#6 Verduisterende kamer

Een goed verduisterende kamer is essentieel voor een fijne nachtrust. Schaf goede raamdecoratie van Veneta.com als een verduisterend rolgordijn of duo rolgordijn aan en geniet van een fijne nacht doorslapen zonder gewekt te worden door de vroege ochtendzon.

Tot rust komen

Met deze 6 tips zorg jij voor een betere nachtrust en zodoende een gezonder leven.

Geef een reactie