vr. apr 23rd, 2021

Zo creëer je een ziektevrij leven

Waarschijnlijk zijn we nog nooit zo bezig geweest met het ‘niet ziek worden’ als dit jaar. Zelfs de verkoudheid die een ieder in het najaar wegwuift, is nu een dingetje geworden. Niet zo raar ook. Nies je, voel je je niet lekker en/of heb je griepachtige klachten, moet je nu toch maar even testen. Met alle gevolgen en stress van dien.

Gezond staat dus duidelijk op nummer één op dit moment. Wat kun je nu eigenlijk zelf doen om te proberen niet ziek te worden. Want eerlijk is eerlijk, corona is maar een van de gevaren die op de loer liggen. En een ziektevrijleven, is dat echt haalbaar? En waar moet je dan op letten?

Signalen herkennen

Je lichaam zit echt slim in elkaar maar dat wist je vast al wel. Helaas luisteren we vaak niet naar ons lichaam. Daarmee starten kan veel leed voorkomen. Door naar je lichaam te luisteren, kun je veel ziektes voorkomen? Bijna altijd geeft je lichaam, voor je echt ziek wordt, signalen af. Dat kan van klein tot groot zijn. Denk maar aan dingen als je moe voelen, hoofdpijn, spierpijn of buikpijn hebben of koorts krijgen. Soms herken je signalen maar soms ook niet of wuif je ze weg. Door dat niet te doen maar je signalen serieus te nemen, kun je veel ergere dingen voorkomen. Doe je dat niet, dan grijpt je lichaam nog een stap verder in. Zo is spit bijvoorbeeld een voorloper is van een hernia. Of erger, als je geteisterd wordt door een TIA zal als je niets gaat veranderen een hersenbloeding met zware gevolgen op de loer ligt? Maar ook ziektes als diabetes type 2 (ouderdomssuiker) geeft eerst een waarschuwing door prediabetes.

Oorzaak en gevolg

In diabetes zijn er meerdere vormen. Ouderdomssuiker is de bijnaam van diabetes type 2. De naam ouderdomssuiker klopt alleen niet meer omdat ook jongeren deze ziekte kunnen krijgen. Wel is het zo dat de kans op ouderdomssuiker (diabetes type 2) toeneemt naarmate je ouder wordt. In tegenstelling tot diabetes 1, is diabetes 2 te voorkomen. Bij deze vorm reageert je lichaam niet meer goed op insuline waardoor er te veel suiker in je bloed blijft zitten. Hierdoor kun je last krijgen van je bloedvaten en zenuwen kunnen beschadigd raken. Doordat het bloed minder goed door de bloedvaten zoals de voeten stroomt, wordt er minder zuurstof afgegeven en kunnen ernstige voetproblemen ontstaan. Maar ook oogproblemen, huid-, maag- en darm-, nier-, gewricht-, oor- en zelfs seksuele problemen kunnen een gevolg zijn van diabetes type 2.

Voorkomen & genezen

Het liefst wil je deze problemen natuurlijk voorkomen. Maar zelfs als prediabetes al is ingezet, kun je door je levenswijze aan te passen, erger (diabetes 2 dus) voorkomen. Het aanpassen doen je door gezonder te leven en meer te bewegen. Na elke maaltijd een rondje gaan lopen, werkt al heel goed. Heb je overgewicht is afvallen en gezonder eten belangrijk. Hierdoor kun je de bloedsuikerwaarde weer omlaag brengen naar normaal. .

Gezonde koolhydraten

Belangrijk hierin zijn de koolhydraten die je eet. Over het algemeen eten we te veel slechte koolhydraten. Slechte koolhydraten kun je herkennen je doordat je er (bijna) niet op hoeft te kauwen. Dit in tegenstelling tot goede koolhydraten waarin meer vezels zitten die ‘taaier zijn’. Hier moet je dus op kauwen om het te eten. Hoe meer je moet kauwen, hoe gezonder het voedsel. Lekker zoete vla bevat slechte koolhydraten (en veel suikers), je hoeft er niet op te kauwen. Maar wortels bijvoorbeeld zullen nooit in je mond smelten. Ook niet als je heel heel lang wacht. In wortels zitten dus veel vezels. Koekjes zullen weer (als je wat langer wacht) smelten in je mond. 

Geef een reactie

Categorieën